طراحی الگویی قانونی برای ازدواج آسان مجردین شرایط خاص

طراحی الگویی قانونی برای ازدواج آسان مجردین شرایط خاص؛ با مطالعه آسیب شناختی ازدواج موقت از دیدگاه مردم اصفهان

طراحی الگویی قانونی برای ازدواج آسان مجردین شرایط خاص

طراحی الگویی قانونی برای ازدواج آسان مجردین شرایط خاص؛ با مطالعه آسیب شناختی ازدواج موقت از دیدگاه مردم اصفهان

منظور از «ازدواج آسان » در این تحقیق دانشگاهی، طراحی الگویی قانونی ازدواج (با کمک ازدواج موقت )برای «مجردین شرایط خاص »(مجردین بالای 35 سال ،مطلقه ها وزنان بیوه )می باشد که مشکلات وتکلفات ازدواج دائم وآسیب های شمرده شده برای ازدواج موقت را ندارد .در این ازدواج ،آزادی عمل بیشتری برای زوجین برای انتخاب شرایط مورد نظر خود ، وجود دارد (در مواردی مثل : مدت زمان ازداواج ،نفقه, ارث ,ولایت مرد بر زن, تمکین زن خاص وعام , خروج از خانه , شغل زن ,مسکن ومحل زندگی , ایقان شب یا روز،,بچه دار شدن ,میزان مهریه متناسب با مدت عقد هر کدام از زوجین می توانند نظر دهند وقرارداد ازدواج را منعقد کنند) وعدم دردسر های طلاق و ... از مزایای این طرح است . اهداف این ازدواج ،رسیدن به آرامش روحی و عاطفی و بر طرف کردن نیاز جنسی می باشد وتوالد وتناسل از اهمیت کمتری برخوردار است .
ضرورت داشتن این نوع ازدواج به حدی است که بسیاری از کشورهای اهل تسنن هم ،که ازدواج موقت را جایز نمی دانند مجبور به طراحی ازدواج مسیار (نوعی ازدواج با عقد دائم) شده اند ولی از لحاظ فقهی نوشتن شروط برای ازدواج دائم ایرادتی دارد ولی چون عقد موقت از عقود آزاد است این مشکلات را ندارد

بایگانی


 

استاد دکتر شهاب الدین ذوفقاری [1]

مرضیه گلابدار [2]

چکیده

از جمله اختلافات شیعه با اهل تسنن در مورد مشروعیت متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) می باشد مهمترین دلیل حلیت متعه آیه 24 /نساء ( استمتاع ) می باشد نظرات مفسران فریقین، در ذیل این آیه را می توان به چهار دسته تقسیم نمود:  اول- مفسرانی که دلالت آیه بر مشروعیت متعه را بصورت دائم پذیرفته اند (شیعه ) ؛ دوم- مفسرانی که دلالت آیه را بر مشروعیت متعه بصورت موقت پذیرفته اند ؛ سوم- مفسرانی که دلالت آیه را در مورد مشروعیت متعه نپذیرفته اندو مشروعیت ان را مستند به سنت می دانند و چهارم اندکی از مفسران اهل سنت که مشروعیت متعه را به طور کلی زیر سوال برده و متعه را امری تاریخی می دانند و نه حکم شرعی . در این نوشتار به صورت گردآوری با روش کتابخانه ای، تفسیر آیه از نظر مفسران موافق ومخالف متعه ، با دلالت آیات قران ، سنت ، عقل واجماع مورد بررسی ونقد قرار گرفته است اگرچه همه مسلمانان بر حلیت متعه در صدر اسلام اتفاق نظر دارند، شیعه مشروعیت متعه را ضروری مذهب می داند وفقهای عامه قائل به تحریم آن می با شند و معتقدند  آیه 24 / نساء بر ازدواج دائم دلالت دارد که با بررسی لغوی و اصطلاحی «استمتع و اجور » این نظر رد شده است ونسخ نکاح متعه ،با آیات دیگر وروایات متعارض پذیرفتنی نیست عدم پذیرش متعه در کشورهای عربی ،با عث روی آوردن آن ها به ازدواج های نوپدید از جمله «مسیار » شده است از مقایسه نکاح متعه ونکاح مسیار این نتیجه بدست آمد که که نکاح مسیار باطنا و از حیث نتیجه شبیه به نکاح متعه است اگرچه نکاح دائم به حساب می آید.

 

کلید واژه : متعه (ازدواج موقت ، صیغه ) ،آیه استمتاع ، آیه 24 نساء ، تفسیر تطبیقی ، نکاح مسیار

 

 

[1] استاد دانشگاه معارف قران وعترت  علیهم السلام

[2] دانشجوی کار شناسی ارشد تفسیر قران


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۸
mar golabdar

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی